lördag 2 september 2017

PBS Idea Channel säger hejdå



PBS, det mest intressanta "teveprogrammet" (Public Broadcasting Service, after all, men fan vet vad som kan räknas som ett TV-program nuförtiden) dom senaste åren tillika en av mina största inspirationskällor för tonen på min blogg, har gjort sitt sista avsnitt (which might be their literally most amazing episode ever!!!!1). It's the kind of goodbye där the good part bör betonas - ett long-drawn-out hejdå (which I, being nostalgic and sentimental, consider good form) som bestod av tre avsnitt, varav det sista är hejdå, på riktigt, en sista gång.


PBS Idea Channel är en av två "kanaler" jag har nämnt som inspirationskällor på min resurser-sida som är vare sig trans- eller träningsrelaterade, där den andra inspirationskällan är Hyperbole and a Half. Jag älskar både Ideal Channel och Hyperbole, och båda har påverkat sättet jag använder humor på min blogg. Om Hyperbole har jag följande att skriva på resurser-sidan, varav den sista delen även kan appliceras på Idea Channel: "[Hyperbole] var en gång i tiden världens största blogg/web comic, och för mig har den varit väldigt inspirerande för att den behandlar mental ohälsa, men även för att sättet som dess skapare Allie använder bilder mellan stycken av text som en del av hennes "delivery" har påverkat mitt skrivande och utformning av denna blogg och dess not really impromptu at all yet seemingly off-the-cuff-stil." Både jag och Allie är galningar som älskar att vrida och vända på ord för att få oss själva att skratta, med andra ord.

 Kolla tidpunkten för när detta blogginlägg postades. Fo real, dawg.

Nu är alltså båda mina primära inspirationskällor vad gäller den humoristiska delen av min blogg defunct, vilket innebär att det faller på mig att hålla fanan högt. Bära vidare den mot nya internethumor-höjder (eller lågvattenmärke). Lite som the torch i Romerska riket som romarna ansåg alltid behövde brinna för att det Romerska riket skulle finnas, och vars brinnande i sig möjliggjorde det Romerska rikets existens. It has now fallen upon me to be the custodian of that torch, and keep it and the passion for memes and intelligent humor, aflame.

 

Det är upp till mig, och andra denizens of the internets, att fortsätta praktisera den "kritiska empati" som Mike på Idea Channel pratar om i sista avsnittet - both on- and offline. Upp till oss "to inhabit the affective impact a culture can have on its participants, and build relationships through those impacts". It's the end of an era, but also the beginning of a new one. Rise and fall, ya'll. Skål på den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar