fredag 8 september 2017

Inspiration/Blogg - anarkoautism





"Det vore ju kul om fler såg det motsägelsefulla i att göra en ”självständig individ” av någon genom att tvinga personen till aktiviteter och ignorera personens egen vilja. Men så är ju ”självständighet” bara kod för att tvinga funkisar att göra samma saker som icke-funkisar, för att de ska bli så ”normala” som möjligt. Strunt samma vilka konsekvenser det sen får för individen.


Jag tar ofta upp att många autister blir traumatiserade och utbrända innan de ens tagit sig igenom grundskolan. Vad en behöver i den situationen är inte ännu fler krav från vuxenvärlden. Många funkisar har helt enkelt fullt upp med att överleva. Den ”tonårsutveckling” som man här försöker tvinga på funktionsnedsatta barn låter mer som ett recept på att göra barnets uppväxt så skadlig och nedbrytande som det alls går.


Låt funkisar andas.


För helvete."


Shoutout, eller "puff", till anarkoautism, en blogg jag nyligen börjat följa och finner väldigt bra och intressant, och som på en synkronistiskt sätt dykt upp i mitt liv samtidigt som jag utforskar "galenskapen" som tematik i en serie av texter (framtida länk) där just "görandet av autism" får sig en normkritisk "behandling". På min bloggs resurser-sida nämner jag en blogg som har likheter med anarkoautism, nämligen Trollhares, som inte är särskilt aktiv dessa dagar (bloggen då - vad Trollharen själv annars gör, förutom att lajka mina instagram-bilder ibland, har jag ingen aning om), och jag tänker mig att anarkoautism är en värdig efterföljare, which says a lot i min värld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar