tisdag 19 september 2017

Effektivt och billigt matlagande



Jag har skrivit om hur det är att husera i min nya lägenhet och då i form av ett blogginlägg som handlande om inredning. But there's more to it! Eller ja, mest ett gäng bilder jag tog efter att jag flyttade in och insåg hur jäkla effektiv jag numera kunde vara vad gällde min matlagning. Jag menar har man två frysar för sig själv (köpte till en), jämfört med som mest en halv halv frys i tidigare lägenheter - då jäklar kan man köra storkok. På detta sätt kan man spara både tid och pengar. Jag menar inte nog med att jag kan ha tre grytor igång samtidigt och faktiskt ha någonstans att frysa in dom, numera kan jag även köpa grejer när dom är riktigt billiga (som exempelvis ost eller kött, genom att kolla priserna genom matpriskollen), och frysa in även that mutha'. So without further ado, låt mig bildspela er igenom lite smooth matlagande som det ser ut i min nya, proaktiva, streamlinade, lägenhet.

Foodstuffs. Lite sådär fusk-LCHF, som jag inte längre tillåter mig själv - and oh boy does the process streamline när man slipper hålla på med lökar av diverse slag! Time consuming, I tell ya. (And eye consuming, incidentally). Och vill jag ha lite lök så har jag köpe-lök tärnad och fryst, vilket räcker mig gott och väl.

Foodstuffs on balkongstuffs. Ergonomi och bra podcasts är ett måste för det en jäkla massa tid att vara effektiv.

Ännu mer lök.

At this point ser jag inte ens lökarna längre, utan jag bara tänker på mina fina japanska knivar. Intermission time!

 Yeah - that's what's what. Så jäkla skönt att ha grymma knivar, för första gången någonsin. Fast tydligen får ni inte se filmen som visar hur lekande lätt mina knivar skär kål. :(

Nackdelen är väl att jag vill ta hand om knivarna, vilket kräver diverse former av slipning som jag gör då och då här hemma, and which I'll never see the end of. Fast man känner sig lite cool när man slipar, å andra (bak)sidan.

Speaking of cool. Business up front - party in the back. För att knivar av kolstål behöver torkas av varje gång man slutar skära i något. Which explains just about everything in the picture above, I'm sure.

Back to business. Now in session - ingefära.

It's a sunny day, after all.

50g-goodness att addera till valfri måltid (eller bara rakt upp och ner på en tallrik, och in i munnen, because hedonism).

Av plast är du kommen, plast ska du åter varda.

Eggstra, eggstra! Nuförtiden kör jag äggen i plast istället för burkar, but it would seem att alla vägar leder till plast av ett eller annat slag.

Första gången jag lagade mat i den nya lägenheten blev det tjugo burkar, men det brukar bli 30 these days - which means mat i 30 dagar (givet att jag en gång om dagen äter surkål med fett snarare än "middag", which I do). Skönt att behöva laga mat en gång i månaden ungefär. När jag gör ägg gör jag också kanske 90 åt gången, vilket räcker till mat i 45 dagar. 2kg ost räcker i 40 dagar. Köttet är mer komplicerat då jag köper ett par kilo åt gången, och då helt enkelt får laga det efter att jag köpt det. Jag försöker i alla fall göra det så enkelt för mig som jag bara kan, vilket innebär kött på plåtar i ugnen, upp till tre stycken samtidigt. Good enough for me.

Och här har vi näringen till åtminstone nästa fullmåne.

Här har vi min lilla frys, som ju var anledningen till att jag köpte en riktigt stor en till att börja med. Because bad bitches need svoboda. Och ett kylskåp med fun light och annat #skinnyssential.

Efteråt tar jag mig en kall en, LCHF-style. Välkommen åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar