måndag 18 september 2017

Artikel - South Park Comes out Swinging Against White Male Entitlement



"... something shifted over time. It was a gradual, but South Park evolved into a show that seemed to acknowledge its own flaws and worked to consciously correct its former narrative. Season arcs took form, and by the time “The Cissy” aired, it was reasonable to wonder if this was even the same creative team that brought us “D-Yikes” in the first place. For the past couple of years, showrunners Parker and Stone have been even more unabashed in their almost stunningly progressive narrative—from their thorough condemnation of neoliberalism to their attack on internet trolls."
  
Länk.
 

För tio, eller femton år sedan, hade jag aldrig kunnat gissa hur South Park skulle vara när det var inne på sin 21:a säsong, och att serien skulle kännas mer aktuell än både Family Guy och The Simpsons. Där jag slutat titta på Family Guy och The Simpsons för längesedan (då jag upplever dom vara formulaic, oinspirerande, andefattiga, och fast i samma nötta hjulspår), känns varje ny säsong av South Park fräsch, aktuell, och faktiskt förvånansvärt progressiv, och detta på ett sätt som ett run of the mill Simpsons-avsnitt fullt med the same old PC stuff inte känns. Även om Rick & Morty blivit min nya favorit bland tecknade serier, och den pågående säsongen är minst lika bra som dom två första, så har South Park definitivt en plats i mitt hjärta och tv-rutan, och detta för att serien faktiskt verkar vara mer considerate nu än vad den någonsin varit, och tar en vettig politisk ställning (även om den inte är okomplicerad) snarare än delar ut smällar indiscriminately som den gjorde förr - en humoristisk praktik och relik som långt ifrån att vara neutral i själva verket göra mer skada mot minoriteter än mot dom som har just privilegium.


 
Folk överlag verkar dock inte hålla med om att South Park är bättre än någonsin just nu, då tittarsiffrorna legat runt 1,5-2 miljoner dom senaste säsongerna, jämfört med storhetstidens 5 miljoner, och dom senaste tio årens kanske 3 miljoner. It is what it is, men det faktum att serien har så många tittare fortfarande trots sin gear switch finner jag glädjande. Jag vet inte hur många av dom tittarna är nya, och hur många av dom är personer som mig som följt serien i 20 år (oh fuck me that's actually a really long time och gör nog South Park till den kulturella produkt jag "följt" längst om man bortser från företag i form av exempelvis Nintendo), men i vilket fall är jag glad över att South Park har lyckats göra det den gör nu och med detta inspirera både mig och en jäkla massa andra människor. Here's to dicks and dick jokes stop dickin' around and finally, um, growing up!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar