torsdag 29 juni 2017

En månad med LCHF


 

Jag har alltså "gått ner" 7kg den senaste månaden. Not. Alltså inte egentligen, även om det stämmer att jag vägde 62.6kg när jag vägde mig idag. Vågen må säga en sak, men det som intresserar mig just nu är ju hur muskulös jag är på överkroppen, hur stor mage jag har, och hur mycket fett jag har i övrigt på kroppen. Och även om vågen säger att jag väger mindre idag än för en månad sedan så vet jag att större delen av dom sju kilona handlar om brist på vatten och mat i magen. Helst vill jag ju vara slank som en fitspo-chick på överkroppen (vilket jag också varit, förr), inte se ut som en ko vid magpartiet när jag böjer mig ner, men ändå ha röv och lår kvar. Vi får se om den planen går precis lika dåligt som planen på att få stor röv som jag hade förra året då jag skaffade mig både större röv och större mage - which wasn't part of the plan, mind you. Can't I have one without the other? Let's test that theory. Låt oss även jämföra min mage, idag, då jag var 7kg tunnare, och då, 7kg tyngre.

Before (1,5 månader sedan)

After (vid lunch idag)

Alltså, det är inte ett bra tecken när man kan smacka sitt lår med sin mage, tänker jag. Då känner jag mig fatty fat fat. Och ja, bilderna jag valt ut är inte rättvisande överhuvudtaget, och jag valde ut dom för att visa på hur man kan gå ner en massa trots att folk säger åt en att man är smal och inte behöver gå ner i vikt, och likväl efter att man gått ner i vikt är en tjockis om man let it all out. Jag inser att denna poäng blir moot när jag förklarat för er hur lite jag faktiskt gått ner i vikt, men let's move on, shall we? För skojs skull - så här såg jag ut när jag deffade ner mig till 53kg (från 58kg) 2013.


Något man inte ser på bilden från 2013, för att jag inte vill att ni ska se det, är att jag då såg ut som om jag nyligen hade varit på koncentrationsläger eller var mitt uppe i cellgiftsbehandling i ansiktet. But I digress. Så hur kommer det sig att jag väger 7kg mindre just nu än vad jag gjorde mot slutet av förra året? Sanningen är en kombination av faktorer, varav den att jag minskat i fett- och muskelmassa bara är en av dom.



En anledning till att jag vägde väldigt lite idag är att min refeed-dag är imorgon, och att den förra var för 1,5 veckor sedan, vilket innebär att jag har som minst mat i magen just idag om man ser till min diet och dess cykler. Inte nog med det, jag åt kvällsmat igår kväll, gick ut och klubbade, åt inget när jag la mig halv fyra på morgonen, åt ingen frukost idag, men tränade på fastande mage och hann gå på toaletten två gånger innan jag faktiskt vägde mig och sedan åt någonting (bigos/kimchi med bacon). Låt oss gå igenom dessa faktorer, tear them up, limb for limb - break them down, if you will.


Först - att jag vägde 70kg för en månad sedan är en sanning med modifikation. Jag vägde 70kg innan jag fick återfall i höstas/vintras. Efter det vägde jag snarare 68kg. Redan efter ett par dagar in på keto-dieten vägde jag ytterligare 2.5kg mindre för att jag bar runt på mindre vatten i kroppen, och mat i magen, which brings us down to 65.5kg. Igår natt skippade jag i princip en måltid, which brings us down another 0.5kg, to 65kg. Normalt sett går jag på toa en gång innan jag väger mig, men idag dröjde jag och hann gå två gånger, which is yet another 0.5kg, which leaves us at 64.5kg. Slutligen - imorse tränade jag på fastande mage, och jag kollade faktiskt vad viktskillnaden var före respektive efter träningen, vilket var 0.5kg, which tallies up (or down) to 64kg. Då jag vägde 62.6kg kan vi dra slutsatsen att jag på en månad har gått ner ungefär 1.5kg, vilket är väldigt lite med tanke på hur ansträngande det varit. Det är nu jag börjar ångra rejält att jag åt upp mig förra året och inte slutade med det trots att magen bara växte och växte. That's what we in the biz call a dirty bulk kids (eller ja, den var ju strikt sett inte jättedirty, men det spelade ingen roll för typ allting blev fett ändå, så bulken var likväl fett onödigt) - don't go there, especially on super low testo.


Nå, hur är det med resten av kroppen och knoppen? Jag kvantifierar inte riktigt the decline av bicepsen, latsen, eller trapsen, men jag ser ingen skillnad alls om jag ska vara ärlig. Andra verkar göra det, dock, och vissa ser även skillnad i ansiktet, vilket oroar mig för att jag vill vara apple-cheeked och söt, snarare än se ut som något (maskulint) från digerdödens tider. Nå, mitt allmänna mående är ganska bra i alla fall, och träningen är definitivt sämre än förr, men jag tar mig åtminstone igenom den någorlunda, and that is progress.

 

Bortsett från att ha påbörjat en diet och kört en caloric deficit har jag även börjat med att gå på rullband kanske fyra timmar om dagen, vilket gör mig ganska svettig och torde spela in vad gäller the successes (well, theoretical ones at least) of my deff. Jag menar det är ju någon form av powerwalk jag sysslar med - the walk of bodybuilders all over the world. Maybe she's born with it? Maybe it's Maybelline? Maybe it's all the gorram sweating, more like!


Makes me all oooh, shiny - and stuff - så jag har inte kläder på mig längre när jag är ensam i min lägenhet, förutom träningsbyxor så att jag inte får skavsår på låren som nuförtiden ju är tillräckligt dallriga för att stöta emot varandra när jag går - which of-fucking-course is awesome so you're not gonna hear me complain about it. What you will hear me doing is giving a shout-out to Firefly, though.


När vi väl är inne på salt - jag äter typ 7g natrium om dagen, vilket är jättemycket, men verkar vara vad min kropp mår bra av just nu när jag svettas hela dagarna på grund av cykling, power walking, och träning en och ibland två gånger om dagen om man räknar in klubbande - which you gon' do after you done see me twerkin' dem hips til' they pop, and dutty winin' dat neck til' it gon snap! Först kändes det som väldigt mycket, att sitta och håva i mig såna mängder salt i ren form då jag åt så jäkla lite volym mat jämfört med förr, men sen när jag räknade på det så förstod jag ju (igen, då jag vetat om det tidigare när jag räknade ut hur mycket salt jag konsumerade och jämförde dom siffrorna med livsmedelsverkets rekommendationer, som ligger på max 1.5g natrium/dag) att jag alltid ätit skyhöga mängder salt. Jag menar till en sån där stor portion gröt (5dl) som jag brukade äta om kvällarna förra året hällde jag i 5g salt, dvs 2.5g natrium. Redan där hade jag fått i mig nästan dubbelt så mycket natrium som livsmedelsverket rekommenderar, och då var det här en av fem måltider jag åt på den dagen. Jag skulle verkligen kunna göra en a-salt rifle (med tillhörande salvor och allt) med den mängden salt jag får i mig alltså.


Mängden rött kött jag får i mig är också lite oroväckande, för 100g innan stekning blir typ 50g efter stekning, och det blir ju typ ingenting på en dag, men är likväl mer än vad livsmedelsverket rekommenderar (max 500g/vecka) om jag äter det varje dag - which I do. I guess it's more rapsolja for me in the future, och lite högre kolhydratshalt än 20g så jag åtminstone kan äta lite mer grönsaker ovanpå allt fett jag dricker, för det blir förjävla dyrt att käka fisk, och lite väl mycket av det goda (dvs protein) om jag äter en massa kyckling. Får väl köra hälften/hälften på den fronten, och även om the keto lifestyle är low protein i träningssammanhang (inte mer än 1g/kg kroppsvikt, där jag ätit 3g/kg kroppsvikt som mest när jag deffade förr, ala leangains) så passar definitivt följande meme in på min livsstil just nu.

 
Yeah, yeah, I know - I don't need more proteins, I need more sensitivity training. Jag funderar på om mord och ond bråd död skulle kunna hjälpa på den fronten. Det är liksom så jag får lust att slakta något bara för att... ja vadå, egentligen? Känna mig som någon slags viktig del av the circle of life som jag nu hamnat utanför genom att köpa inplastat kött i affären istället för att dricka blod rakt ur halsen på djuret vars liv jag tog med mina bara händer? Wat weird ur-people fetischism have I done gone and appropriated mon? Oklart. Säkert är i alla fall att jag just nu ställt in mig på Jamaica. 
 

Men om någon behöver hjälp med att skära av ett huvud av något slag så kan ni ju höra av er, så att jag kan utforska denna barbariska och spirituella och potentiellt ny-västerländska sida av mig själv som kanske kommer ge mig förnyad sympati för offren för min groteska konsumtion, so, you know, I can continue doing it and feel justified in doing so.


Imorgon blir det orgie av ett annat slag dock, för imorgon är carb refeed day, med mackor, kiwis, gröt, och massa (men inte mer än 3000-3500kcal) annat gott. Skinny bitches (which also happens to be a drink you can order that has like, oh my god, no carbohydrates at all!) like me on refeed day be like


Yeah, you know me -


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar