fredag 14 oktober 2016

Dokumentär - Tjejer som oss



Fem svenska transtjejer berättar om sina liv; om själsliv, dejting, fest och helt vanlig vardag. Det handlar om Saga, Vanessa, Xenia, Ivy och Heidi - alla med olika bakgrund och olika erfarenheter i bagaget. Vi är alla mer än det kön vi tilldelas.

Länk.

En cool dokumentär om fem transtjejer med narration och bildspråk som inte fanns när jag växte upp. Jag minns att TransGeneration kom när jag gick i gymnasiet och inspirerade mig väldigt mycket när jag började klä mig primärt i kvinnokläder, men det skulle ha varit fett med en serie som "Tjejer som oss", i svensk kontext, med personer som redan gått igenom sin transition (mer eller mindre) och har ett liv bortom transitionen - en framtid, liksom. Då hade det varit väldigt inspirerande och viktigt för mig med en sådan serie, så jag utgår ifrån att den här serien måste vara väldigt inspirerande för dagens unga transkids/girls. För mig var det mer ett tyst litet "yosh!" i bakhuvudet, kombinerat med en hel del crushande på Xenia. Så om du, Xenia, läser det här, then, well, you know, I'm open for suggestions.

2 kommentarer:

  1. Sjyst! Jag streckkollade serien på svtplay.se. De är väldigt olika personligheter vilket också är ganska talande om hur det blir märkligt att kategorisera grupper för mycket. De senaste åren har könsbytes-operationer ökat och jag både hoppas och tror att det kommer fortsätta. Det kvittar vad andra tycker och även hur jag själv reagerar på olika saker känner jag. Sålänge människor lever med detta och kan må bättre av könsbytesoperationer så anser jag den här utvecklingen väldigt positiv. Som nån säger i serien: "Vi har ju bara ett liv."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom har väldigt olika personligheter, även om dom har vissa saker gemensamt, som att vara unga, snygga, coola, osv. ;P

      Radera