torsdag 23 juni 2016

Ada - det är ett namn!

Just so we're on the same page:


Ada må vara ett konstigt namn, men det är likväl ett namn. Alltså det finns t om med i almanackan! Vilket innebär att jag har namnsdag, nämligen på 10:e mars. Det hindrar inte folk från att tro att jag har namnsdag 23:e december förvisso, då Adam har namnsdag, helt enkelt för att folk tycker sig höra Adam när jag presenterar mig som Ada oftare än vad jag är bekväm med. För även om Ada är ett namn, så är det ett ganska ovanligt namn. 1 089 kvinnor har Ada som förnamn och 11 män (!) har Ada som förnamn. Medelåldern för tilltalsnamnet Ada är 33,8 år. Så det är tanterna, spädbarnen, och jag då eller? Har nämligen aldrig träffat en annan Ada förutom i barnform, vare sig man eller kvinna. Men dom finns, uppenbarligen. Fanns även för länge länge sedan, i form av Ada Lovelace, den enda "kända" person folk har relaterat mitt namn till.


Trots att Ada Lovelace är cool och man kan få nördcred för att heta Ada och känna till Lovelace, och trots att jag gillar namnet Ada, så funderar jag likväl faktiskt på att byta namn i samband med mitt juridiska könsbyte, någon gång i framtiden då det förhoppningsvis blir av. Jag vill helt enkelt inte att det ska vara några som helst tvivel vad min könsidentitet är när jag presenterar mig eller presenteras inför andra. Kanske är namnet inte så viktigt, after all - what's in a name, men just nu tänker jag mest att det vore så jävla skönt bara att vara tydlig åtminstone vad gäller namnet. Förhoppningsvis kommer jag inte ha behovet av att byta namn för tydlighetens skull i framtiden, förhoppningsvis kommer folk anta att jag är ciskvinna eller så kommer dom åtminstone uppfatta mig som så feminin att dom kommer fatta att jag definierar mig som kvinna. Å andra sidan - har man inte hört namnet Ada så är det bull i vilket fall som helst antar jag, och folk kommer fylla in the gaps för att hamna på något dom känner igen, vilket blir Adam.

(Alltså I don't even know, jag bara hittade bilden med texten... och klistrade in den här)

Vad finns det för vettiga namn-alternativ för mig då? The sky's the limit, men i slutändan finns det bara ett par namn som jag funderar på. Mitt fullständiga namn kommer vara någon slags kombination av några av följande namn:

Ada
Adelyn
Eva
Eirwyn
Willow
Avane Dawn

Mitt nick har länge varit Ava Avane Dawn och länge tänkte jag att det skulle vara mitt juridiska namn, där jag skulle presentera mig som något annat än Ava because that shit sounds awful på svenska och ganska awkward på engelska i Sverige. Men det är ju i princip Eva i vilket fall som helst, så då tänkte jag att det kunde bli Eva Avane Dawn. Eller rentav Ada Avane Dawn, men det klingar inte särskilt bra och så löser det ju inte problemet med att Ada är ett konstigt namn. Ja inte för att dom andra namnen bortsett från Eva är normala, men efternamn är ju en sak, liksom, och används mest på pappret. Så just nu lutar det mot "Eva Eirwyn Willow Avane Dawn" eller "Eva Eirwyn Avane Dawn", men då får jag ju inte med Willow och jag gillar ju Willow. Från Buffy, alltså. Fast nu var det i och för sig inte bara Willow på den bilden jag länkade till. Well, now you know why I like Willow so much, I guess. Det ska ju dock påpekas att Dawn inte är taget från Buffy's lillasyster då jag körde med Ava Avane Dawn långt innan jag hade sett Buffy och även om jag tycker att Dawn är en bra karaktär så är jag ju inte direkt förtjust i henne som person.

 
Funderar även på att göra "Avane Dawn" till "Avane-Dawn" så man fattar att det är ett efternamn, typ, men vet inte om that shit's gonna fly with dom på skatteverket eller PRV eller vart man nu vänder sig till (edit: nope, shit doesn't fly). Well, anyway, just throwing it out there, Eva, so you might as well smaka på det. Och tänk så många kändisar man kan relatera till med ett namn som Eva!


                                                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar